12a sessió  i primera que no hi entro gens nerviós. Hem treballat els pronoms relatius. Hauria d’haver rellegit l’entrada del dietari d’un D que he trobat amb el cercador, però no em podia entretenir.

M’ha agradat demanar-los què volien saber dels pronoms. S’ha despertat un interès unànime. He apuntat les tres preguntes. D’entrada hem fet un exercici per reconèixer la diferència entre el pronom àton i la conjuunció. Mentre feien l’exercici,he aprofitat per escriure dos exemples. Abans de corregir, els he demanat què observaven. Cada dia, i ja no m’hauria de sorprendre, l’alumna que té una intel·ligència lingüística. Ha vist de seguida la diferència. La conjunció serveix per unir una subordinada que no pot prescindir  mentre que la de relatiu és informació complementària.  També els he fet adonar de quina categoria tenen al davant (verb o nom). Així ja n’he atacat un. Hem corregit l’exercici i els ànims s’han enlairat.

Algú ha preguntat si n’hi havia més. He format grups de quatre i els he repartit a cadascú un quadre del llibre Fem-ho fàcil (pàg. 124-125). M’ha semblat que eren prou entenedors. Però m’he equivocat. Els he demanat que apuntessin els pronoms diferents. Ja s’han començat a atemorir. Els fa vergonya explicar teoria. Se’ls van intercanviant. Després els he repartir la fotocòpia per practicar. Hem fet un exercici; primer, individualment; després, en comú però raonant-ne la solució. Un parell de pífies: la selecció d’exercicis. Han sortit combinacions de l’àton amb article (elisió del nom). Això  els ha espantat una mica més.

Un dictat ha servit d’analgèsic. Avui han xalat: classe gramatical.

Anuncis