Sessió 9a Suficiència 3. Cliqueu aquí per seguir la sessió.

Ser subscriptor de blocs té els seus avantatges. Ha estat llegir aquesta entrada, de la companya Elisabet Alanyà, i he enllestit en un tancar i obrir d’ullsa la sessió d’avui. He trobat que l’activitat  que proposa podia servir com a escalfament o anticipació sobre l’argumentació a favor i en contra , la contraargumentació.  Continuem amb el procés per redactar un article d’opinió.

M’ho hauria d’haver ensumat: la correcció dels exercicis dels pronoms ens entindria. Però em sembla que ha anat prou bé per aclarir dubtes i falses creences. M’he anat engrescant i he anat deixant anar bajanades. Per frenar l’allau de consultes, m’he inspirat en el discurs de la Montserrat Carulla: “Sóc professor, home. Per tant, només puc aclarir un dubte. Tinc una sola neurona i no sé en aquests moment per on para. A més, em fareu perdre la minsa vigoria que em queda”. M’he justificat: “Deixo anar parides o bé quan estic nerviós o bé quan estic en confiança. Quan s’apleguen les dues coses, us planyo”. He comprovat que el recurs que ens va proporciona la Maria funciona. En una combinació  ( no podrà pagar-los-el) he deixat anar: “Aquest parell són de la corda d’en Ratzinger. Nosaltres diem no podrà pagà’ls-el o  no podrà pagà’ls-hi“. Més riallades. Hem hagut d’explicar què entenem per complement directe determinat, indeterminat  o neutre. He patit per no haver de recórrer al criteri sintàctic. També hem aclarit amb un parell d’exemples la diferència entre en i hi per als complements circumstancials ( i de règim preposicional; anirà bé!). Algú ha esbufegat que era difícil. Els he recordat quin era el motiu: el castellà, respecte a les altres llengües romàniques ha prescindit de més pronoms. Satisfacció general perquè en els darrers ítems la majoria encertava la combinació. Això sí, escrivim a la pissarra els referents, en un color diferent cadascun, i els pronoms corresponents, amb el color que toqués. 

Així doncs, ha anat com anell al dit l’activitat dels connectors. Ho hauria d’haver plantejat en petits grups perquè s’ajudessin entre ells.  En la posada en comú, hem anat esmenant alguna errada a l’hora de classificar la conjunció.  I tal com tenia previst, he organitzat dos bàndols perquè argumentessin a favor i en contra sobre una qüestió. He fet referència a Josep Cuní. Encara sort que no el teníem. S’hauria esverat perquè hi havia qui anava a la seva bola i no es volia manifestar. A l’hora de demanar-los que formulessin la contraargumentació, l’ambient en un grup s’ha anat caldejant. He hagut d’anar recordant per què fèiem aquesta activitat. 

He hagut de recórrer al dictat per tornar el riu a mare. Ha anat bé que comptem en el grup amb una mallorquina. El text era per treballar la l geminada.

Com canten The Mamzelles, què es pot esperar d’un que es va criar mirant els dissabtes als matins disputes bizantines de tal calibre.

