img_20160911_223312

El divendres 9 de setembre va tenir lloc la cerimònia inaugural del nou curs a Castelldefels. El neurocientífic David Bueno i Torrens va ser un dels protagonistes de l’acte.  Va pronunciar  la conferència Neurociència i educació. Cal un nou paradigma en l’aprenentatge?

David Bueno va començar la seva exposició demanant disculpes perquè no s’havia pogut preparar la ponència. Va decidir explicar a l’audiència les vacances. Va ser una trapelleria per explicar-nos una descoberta en el seu darrer viatge a l’Àfrica. Contemplant la vida en un poblat boiximan en què els infants segueixen la tribu en les tasques recol·lectores, aquesta escena exemplifica l’evolució del cervell. S’ha anat adaptat per aprendre en la tribu, amb confiança. Va recordar que l’escolarització és un fet bastant recent i una de les seves característiques és la discriminació homogènia per grups (edats…). S’allunya de la tendència natural.

Va apuntar que l’aportació de la neurociència valida  científicament propostes de la pedagogia moderna. Va comparar la composició cerebral amb un taller de papiroflèxia. Segons ell, la funció de l’educació  és ajudar a créixer en benestar i amb dignitat. Va aconsellar modificar el verb de les preguntes a l’hora de planificar un curs o una sessió. En comptes d’ensenyar va recomanar usar aprendre. Així facilitàvem que les neurones dels alumnes vulguin aprendre. A més, va diferenciar dos conceptes com cervell i ment.

Per acabar, va descriure el desenvolupament neural. Les fases coincideixen en la classificació dels estudis. Va destacar l’adolescència com l’època en què es produeixen més connexions neurals de gran complexitat. Va advertir que l’estrès pot obstaculitzar l’aprenentatge mentre que el reconeixement, l’acceptació i la valoració afavoreixen les connexions útils.

david_bueno-castelldefels-setembre-2016

Advertisements