5a sessió 5a sessió. Cada dia m’agrada més com comencem. Els alumnes mostren les imatges o paraules que han portat per resumir la sessió anterior. La majoria va comentar la festivitat, les parades que vam visitar. El Fernando va incloure el laberint perquè va valorar que li havia agradat molt com havia explicat el mite.  Vaig observar un fet curiós. Van venir més persones que van faltar dijous.

Es va produir un altre fet. Es van adonar que el Celestino té més nivell. Va haver d’aclarir perquè venia a aquest curs: li calia el certificat B2. Tot i que va afegir que s’hi sentia molt a gust i que s’ho passava molt bé. La Begoña el va batejar com el foraster. Penso que pot ser un bon revulsiu, tal com va ser l’Alberto en el curs anterior. Una mostra del desapoderament pedagògic: quina importància tenen els nivells?

Vam fer una roda en què la majoria va confessar que es veia incapaç de valorar la seva intervenció. Volia destacar que és el que li passa a un docent;  m’ho vaig callar.

IMG_20150428_124643

Havia pretès que comencéssim a debatre el concepte d’avaluació ètica. Volia dur uns quants articles, però el temps se’m va tirar a sobre, ho vaig haver de reduir a dos textos. Descompensats: un article d’opinió i una notícia. Primer, cadascú va pensar en tres preguntes que podíem formular per entendre un text. Ho van contrastar en grup. Finalment ho vam posar en comú entre tots. Vaig repartir a cada alumne un fragment. N’havien d’inferir el tema: avaluació i la moda sostenible. Després, es van explicar el fragment per poder respondre plegats les preguntes que havíem pactat. Cada grup va triar un portaveu per a les conclusions. Ja van generar intervencions.IMG_20150428_123511

I va arrancar el debat. Primer, els vaig demanar quina relació podien tenir els dos textos L’avaluació és el gran recurs per convertir els alumnes en consumidors. Com la moda. Per tant,  els vaig demanar que reflexionessin sobre l’avaluació ètica. I mentre posàvem en comú el que havien pensat, em van preguntar quina avaluació aplicaríem en el curs. Els vaig informar que ho hauríem de pactar. Seria un de l’objectiu de la propera sessió.

IMG_20150428_135724IMG_20150428_135816

Em va sorprendre que continuïn atorgant-me el rol d’autoritat en l’avaluació. També vaig apuntar-ne la finalitat:  per demostrar i valorar. En falta una altra: jutjar. De totes maneres, van emergir idees molt interessants. Estaven d’acord que havia de ser personalitzada, però costava entendre com aplicar-la. La Transi insistia que s’havia de mesurar l’esforç i l’estudi per assolir el nivell. L’Eva va remarcar que l’avaluació fomentava la injustícia i la desigualtat. Com que és educadora d’Infantil, va informar que els trets que havíem escrit a la pissarra es tenen en compte en criature. En tot cas, són els pares que exigeixen un model més tradicional. També va relatar l’experiència del seu xicot. Havia notat diferències de rigor i de nivell en diferents universitats. Vam comentar la dèria de suspendre com més alumnes millor per guanyar en mèrit.

Vaig observar els primers símptomes d’avorriment: massa debat assembleari i menys joc.

Anuncis